Nesze!szer

Te mersz beszélni a kudarcodról?

2021. március 07.

 

teaskannas.jpg

Egyik este a lányom (video )chatelt egy barátnőjével. Nehezen indult a társalgás, a 7 évesek még nem nyomják olyan flottul, ha nem látták egymást egy ideig. Erre az egyik szülő a háttérből:

- kérdezd meg a barátnődet, van-e már fekete pontja az iskolában?

Az én lányom nem értette, hogy mi ez a fekete pont, szegénykém, úgy értelmezte a másik kislánynak fekete pulcsit kell hordania az iskolában. Ő illedelmesen elmondta, neki bizony nem kell az iskolában ilyet. Nálunk nincs ilyen megbélyegzős nyomasztós cucc, szerencsére. 

Utána elgondolkodtam ezen. Hogy miért is van az, rögtön finoman kifejezte apuka a háttérben: - na lányom, beszélj gyorsan a kudarcaidról! Miért kell valakit megszégyeníteni és akkor sorolhatnám. 

Aztán tegnap találkoztam egy idézettel, ami nagyon, de nagyon összefügg. Most azért is írom le nektek, mert ezen dolgoznunk kell, Mindannyiunknak. Pörgessük végig, hányszor mondták nekünk: jaj, már megint mit csinálták!? És ezzel jöhet is a felismerés. Onnan pedig a változás. F. Várkonyi Zsuzsa sorai következnek: 

Amerikai barátaink mesélik el nekünk megdöbbenésüket magyar származású szomszédjuk kapcsán. 'Múltkor elesett a gyerekük. Eléggé megüthette magát, mert nagyon sírt. Erre a szülei elkezdtek vele kiabálni, hogy miért nem nézett a lába elé, és hogy már sokszor mondták neki, hogy ne futkározzon a köveken…' Megszégyenülten hallgatom a történetet. Eszembe jut, hogy ijedtemben én is szoktam így reagálni. (Illetve azóta már nem…) Mit üzenünk ezzel mi, magyarok gyerekeinknek?
• A te fájdalmad kevésbé fontos, mint az én igazam.
• Engem ne keress a bajoddal, ha nem vagy benne vétlen.
• Nem hiszem, hogy ez a tapasztalatod jobban megtanítana a tanulságokra, mint az én ismételt figyelmeztetésem.
• Csak akkor számíthatsz az együttérzésemre, ha engedelmes vagy. (Szeretetemet csak bizonyos feltételekkel adom.)
Ki csodálkozhat, ha gyereke ilyen tapasztalatok után eltitkolja kudarcait, ha nem mondja el, hogy sérelem érte, és majd olyan helyzetekben sem szól senkinek, amikor ezzel meg lehetett volna előzni egy várható bajt? 

A bejegyzés trackback címe:

https://neszeszer.blog.hu/api/trackback/id/tr1416452368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása