Nesze!szer

GDPR szakértő - és a csodaember, aki a titulus mögött van

2022. szeptember 30.

 

 hajnerne_kep_1.jpg

 

 

Adatvédelem, GDPR - fogalmak, amelyek sokszor érthetetlennek tűnnek, vagy inkább misztikusnak. Hajnerné Dr. Horváth Barbara az ország egyik legnagyobb szakértője ezekben a témákban és fáradhatatlan energiáit csak csodálni tudom. Most valami isteni csoda folytán volt annyi időnk, hogy egy interjút is készíthessek vele és arról, hogy hogyan is lett az a munkája, ami és mi is a sikerének a titka.

 

- Te mi akartál lenni gyerekként?

- Elég sokáig nem volt pontos elképzelésem, aztán középiskolában már tudatosan készültem a gazdasági szakmára, könyveléssel, számvitellel szerettem volna foglalkozni. Legalábbis akkor azt hittem. Gimnázium után gazdálkodási szakra jelentkeztem, számvitel szakirányon végeztem, közgazdász lettem. Elvégeztem a mérlegképes könyvelői tanfolyamot, majd az adótanácsadói képesítést is megszereztem. Ez utóbbi képzésen, gazdasági jogból vizsgáztam, a vizsgabizottság elnöke egy neves győri bíró volt. Nagyon tetszett neki a feleletem, azt mondta, hogy hosszú évek alatt sem találkozott olyan személlyel, akinek ennyire érthető a jog, ilyen szépen ki tudja fejezni magát és érezhető, hogy élvezi, amiről beszél. Ez nagyon megtisztelő volt, így aztán a bíró úr javaslatára jelentkeztem a jogi egyetemre, 2007-ben szereztem meg a jogi diplomát. Nem volt kérdés, hogy ez lesz az én utam.

- Mi volt a jeled az oviban?

- Ez nagyon vicces, kecske volt a jelem az oviban.  Igazából illet rám, mert mindig ugráltam, szaladgáltam,ritmikus sportgimnasztikára jártam, később táncoltam, szóval igazán mozgékony gyerek voltam.

- Mi az, amivel most foglalkozol?

- Mára az irodám fő profilja az adatvédelem és a weboldalak jogi megfeleltetése lett. Adatvédelmi tisztviselőként (DPO) látok el feladatokat, előadásokat, workshopokat, konzultációkat tartok és adatkezelési szabályzati dokumentációkat, ÁSZF-eket, egyéb szerződéseket készítek. A másik terület a felnőttképzés, amely kapcsán nagy tapasztalatra tettem szert.

-  Miként kerültél ebbe az egészbe bele?

- 2010-ben alapítottam meg a saját vállalkozásomat, előtte közel 10 évig a Dunántúl egyik legnagyobb építőipari cégénél dolgoztam, gazdasági igazgató voltam. 2010-ben gyógyfürdőknek kezdtem dolgozni, valamint társadalmi szervezetek (Nemzeti Fürdőszövetség, Magyarok a Piacon Klub) főtitkára voltam. Jogi-, gazdasági tanácsadóként segítettem az ügyfeleim tevékenységét. 2017-ben kezdtünk tevékenykedni az új adatvédelmi rendelettel, amit GDPR néven talán már mindenki ismer. A GDPR rendelet 2018. május 25. óta alkalmazandó Magyarországon is és rendelkezései minden vállalkozásra kötelezettséget rónak. A cégeknek és vállalkozóknak rendelkezniük kell adatkezelési szabályzati dokumentációval. Így tehát ez a kötelezettség a fürdőket is érintette, tehát kénytelen voltam beleásni magam a jogszabályba. Őszintén szólva ez bizony nem volt egy leányálom. Ha akkor azt mondod nekem, hogy a jövőben ez lesz az életem, adatvédelemmel fogok foglalkozni, biztos nagyot nevettem volna. Elolvastam a borzasztóan hosszú és nehezen érthető rendeletet egyszer, aztán kétszer, majd jó párszor és egy idő után kezdtem érteni az összefüggéseket. Észrevettem, hogy nagyon kevesen értik a GDPR tartalmát. Az ügyvédek, jogászok sem igazán akartak foglalkozni a témával, hiszen nagyon mély tudást igényel ennek a jogterületnek a pontos ismerete. Volt tehát egy piaci rés, amit érdemes volt kihasználni.

Akik ismernek, tudják rólam, hogy mennyire maximalista vagyok. Ez sokszor inkább átok persze, mint üdvözítő tulajdonság. Így voltam a GDPR alkalmazandóvá válásakor is, minden tudást magamba akartam szívni a témával kapcsolatban. Elolvastam, ami fellelhető volt adatvédelem kapcsán, igyekeztem belépni az összes szakmai fórumba, hiteles, hosszú évek óta adatvédelemmel foglalkozó szakértőket követtem és próbáltam elsajátítani mindent ezzel a jogággal kapcsolatban. Beiratkoztam az ELTE adatbiztonsági és adatvédelmi szakjogász képzésére, ami nagyon sokat adott a tudásomhoz, főleg önbizalom tekintetében, mert megerősítést nyert az addig saját kútfőből kialakított és alkalmazott gondolkodásom a jogszabály értelmezésével kapcsolatban. Kitűnő eredménnyel végeztem az egyetemen, ebből is presztizs kérdést csináltam, hiszen úgy gondoltam, hogy nem lehet valaki jó szakember, ha rossz jegyeket szerez a képzésen. És hát valahogy igazi szerelem lett számomra az adatvédelem.

-Kitől tanultad a legtöbbet? 

- Nagyon sok személyt fel tudnék sorolni, akik a pályafutásom során sokat tettek hozzá a szakmai és emberi értékeimhez. Az építőipari cég – ahol korábban dolgoztam – tulajdonosaira, vezetőire nagyon jó szívvel gondolok, mai napig tartom a kapcsolatot velük. Tőlük tanultam az alapokat, komoly tapasztalatokra és tudásra tettem szert a 12 milliárdos árbevételű, 300 dolgozót foglalkoztató cégnél. Adatvédelem kapcsán a szakjogász képzés szervezői és tanárai, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság vezetői – akik oktattak minket – voltak azok, akiknek sokat köszönhetek. Egytől-egyig rendkívüli adatvédelmi szakemberek, nagyon büszke vagyok rá, hogy tőlük tanulhattam. Gyakran járok adatvédelmi konferenciákra, ahol nagy tapasztalattal rendelkező gyakorlati szakemberek adnak elő, ilyen eseményeken is érdemes részt venni, mindig nagyon inspiráló és gondolkodásra késztető témák és álláspontok merülnek fel. Természetesen van azért néhány szakmai példaképem is.

- És mi az a dolog, amit neked az anyaság hozott tapasztalatként az életedbe?

- 2013-ban született meg a kisfiam, Bence. Már 9 éves nagyfiú, Ő a mindenem. Nem túlzás azt állítani, hogy az egész életem körülötte forog, a munkától kezdve a magánéletig, mindent hozzá és az anyasághoz igazítok. A feltétlen és határtalan szeretetet általa ismertem meg és bizony türelemre is tanított. Na és persze arra, hogy mi vállalkozó édesanyák szinte bármire képesek vagyunk. Nem okoz gondot az éjszakai, vagy hétvégi munka, megoldást találni a napi ügyek intézésére, akkor is, ha néha kilátástalannak tűnik minden. Egy biztos, a gyerekekért megéri minden erőfeszítés. Bencének van egy viszonylag ritka egészségügyi problémája, ami 2 éves korában jelentkezett. Ez nagyon megviselt engem és a családomat is. Egyébként is aggódós édesanya vagyok, a tünetek pedig még inkább megijesztettek. Mára már tudjuk, hogy nem súlyos betegségről van szó, de kemény évek állnak a hátunk mögött.

Most is képzed magad folyton. Fontos számodra a tanulás?

- Igen, én az örök tanulásban hiszek. Bár még a családomnak nem mertem bevallani, de már kinéztem a következő képzést, amin szeretnék részt venni. Az adatvédelem és általában a jogi szakma olyan hivatás, amely kapcsán sosem dőlhetünk hátra, nem jelenthetjük ki, hogy mi már mindent tudunk az adott szakterülettel kapcsolatban. Folyamatosan képzem magam szakmai kiadványokkal, a hatóság határozatainak, ellenőrzési gyakorlatának tanulmányozásával és minden egyéb módon. Hiszem, hogy csak így tehetek szert megfelelő szakmai felkészültségre és csak így nyújthatom az ügyfeleimnek a legmagasabb szintű szolgáltatást. Ők pedig megérdemlik ezt, hiszen kitüntetnek a bizalmukkal, amikor úgy döntenek, hogy mellettem teszik le voksukat és az én szolgáltatásomat kívánják igénybe venni.

- Mi volt az a munka vagy feladat, ami után igazán büszke lettél magadra?

- Ó, de jó kérdés! A legbüszkébb arra vagyok, hogy már több, mint 800 vállalkozás GDPR felkészítését végeztem el. Az ügyfeleimtől szerencsére kizárólag pozitív visszajelzések érkeznek, ennek legfőbb jele, hogy szinte reklám nélkül, folyamatosan tele van a postafiókom az újabb ajánlatkérésekkel, megkeresésekkel, jó szívvel ajánlják szolgáltatásomat vállalkozó ismerőseiknek. Sokszor olyan szövevényes kapcsolatrendszeren keresztül jutnak hozzám, hogy én már nem is tudom követni, tulajdonképpen kitől származik az ajánlás.

De büszke vagyok a szakértői felkérésekre, sajtó megjelenésekre és arra is, amikor egy-egy előadás, workshop után felszabadultan, mosolyogva jönnek oda hozzám a résztvevők és boldogan újságolják, hogy minden érthetővé és világossá vált számukra. Az előadás elején mindig látom az arcokon a komolyságot és azt, hogy kissé félnek attól, hogy mi vár majd rájuk a nehéz jogi témák kapcsán, úgy gondolják, hogy unalmas és nehezen érthető előadásra számíthatnak. Azt hiszem ebben vagyok igazán jó, hogy közérthetően tudom átadni, úgymond lefordítani a vállalkozók számára a jogi kötelezettségeket, előírásokat. Próbálom gyakorlatiasan, mindig a résztvevők tevékenységéhez igazítani a példákat és érthető magyarázatokat hozni. A legjobb visszaigazolás az előadás végén a felszabadultságot és vidámságot látni a résztvevőn. Ilyenkor már tisztában van azzal, hogy mit kell tennie, pontosan érti a rá vonatkozó kötelezettségeket és reményeim szerint megadtam a megfelelő támogatást, információt a teljesítéshez is.

Legutóbbi büszkeségem, hogy megválasztottak egy több, mint 16.000 főt számláló közösségi vállalkozói csoport szakértőjévé, valamint az, hogy felkérést kaptam arra, hogy egy kb. 1200 résztvevős Fesztivál előadója legyek. Ez valóban nagyon megtisztelő.

A bejegyzés trackback címe:

https://neszeszer.blog.hu/api/trackback/id/tr6617940110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása