A Toni&Guy Fashion Week-et idén második alkalommal rendezték meg. Ilyenkor egy épületbe gyűlik össze a divatszakma apraja-nagyja, hogy szemügyre vegyék a következő szezon trendjeit. Természetesen a kifutót a hazai divattervezők foglalják el. (Azért persze vicces, hogy a Fashion Week nálunk Fashion Day - de örülünk, hogy már ilyen is van!)
Délután egy órára megtelik a Palazzo Dorottya. A Je Suis Belle nyitja meg a rendezvényt. A backstage-ben a kezdés előtt már órákkal - egészen pontosan reggel héttől - megindult a szépítkezés. A ruhák katonás sorrendben a válfákon, táblák jelzik, melyik modell melyik darabot fogja viselni. Hajlakkfelhőben úszik a helyiség. A Je Suis Belle sminkje egyszerű, mégis igen látványos. A lányok vékony ezüstlapot viselnek a szemhéjukra ragasztva. Amire egyáltalán nem számítottunk egy ilyen backstage-élménynél, hogy nyugodtan, különösebb stressz nélkül zajlanak az események. Itt mégis ezt tapasztaltuk. Minden show-t a nemzetközileg is méltán elismert Srej Zsófi nyitotta, aki csak ezért a napért utazott haza Párizsból. Aki nem hiszi, járjon utána, de a modellek is esznek! Az eseményre a Baldaszti étterem szervírozta a falatkákat, amiből a lányok is jól lakhattak a bemutatók között. Nem haragszanak biztosan, ha eláruljuk, némelyik modell még csokit is majszolt a
fodrászkodás közben.
A bemutató rövidke késéssel elindult. A Je Suis Belle tervezőpárosa, Dévényi Dalma és Kiss Tibor ismét összetett ihletésű kollekciót hozott létre. Egyfelől Beuys Coyote Action munkája adta az alapötletet. A prérifarkasok jelenléte, a filc védelmező és ölelő merevsége, a színek és a textúrák sokasága, az állatok és az ember fokozatos együtt rezgése. Másfelől a XVII. századi zeneszerzők mitológiák ihlette operái vezettek el a barokk korszakhoz és a XIV. Lajos udvarához. Itt leltek rá a hugenották és az uralkodó között feszülő feloldhatatlan konfliktusra, mely a puritánok mindent a végletekig lecsupaszító egyszerűségének és az abszolút hatalom burjánzó pompájának ellentétében öltött testet. Ez a kontraszt figyelhető meg minden ruhadarabnál. A színek a téli egyszerűséget, az állatok bundáinak árnyalatait rejtik magukban. Többféle műszőrme, testes gyapjúszövetek állnak szemben a lágy muszlimokkal, és puha kötött anyagokkal.
Az első show után két óra szünet következett, és ez így ment minden bemutató után. A modellek kényelmesen visszabújtak a saját ruhájukba, és kezdődött minden elölről: haj, smink, kicsi evés, öltözés, kifutó.
Második helyen Anh Tuan kollekcióját nézhettük meg. Megfigyeltük, hogy a nap folyamán a lányok, és a sajtó is akkor volt a legizgatottabb, amikor Tuan komótosan elkezdte sorban kipakolni a táskákat és a cipőket a backstage egyik sarkába. Minden éhező női szempár a kiegészítőkre szegeződött. (Nem tagadjuk!) Indiai hagyományos viselet, arany, indiai mango és boteh motívumok. Kiderült, hogy a mango Indiában az élet szimbóluma, mind a mai napig évezredes hagyománnyal bíró mintázat a ruhákon, ékszereken.
A kollekció meghatározó színei a fekete és az arany. A Tuan-nél már megszokott részletesség most is felbukkan. A modellek a ruhákhoz táskákat - persze - és egy turbánt is kaptak a fejükre, ezt mutattuk is a facebookon nektek. A bemutató alatti indiai zene mindenkit egy új dimenzióba emeltek.
Öt óra előtt járunk néhány perccel. A modelleken az ANDA őszi/téli kollekció ruhái. Anda Emíliát a dinamikus up-to-date látásmódja és szofisztikált egyedi stílusa jellemzi. Az izgalmas technikai megoldások miatt szeretjük, ugyanakkor egy letisztult, nőies vonalat képvisel. Are you going with me? elnevezésű kollekciójában maszkulin jegyek, és a geometria játékos megoldásai is megfigyelhetőek. Emília egy interjúban úgy fogalmazott, hogy nincsen még egy olyan színes szín, mint a fekete. Ezer különböző árnyalatával tud játszani a tervezési folyamatban. Az organikus anyagokból készült darabok a divatszakma elitjét is elkápráztatta.
Egyre többen érkeznek a Palazzo Dorottyába. Még két show van hátra: Nanushka és USE bemutatói. Az első sorokban főszerkesztők, stylistok, színészek és bloggerek foglalnak helyet. Az esemény szervezői nagy hangsúlyt fektettek a különböző média csatornákra, így a bloggerek kiemelkedő szerephez jutottak (végre!) . Ők illetve mi is betekintést nyerhettünk a backstage- be, folyamatosan élő közvetítést tudtak is nyújtani Twitteren, Facebook-on, Instagram-on. Általában mindenki a telefonjába volt temetkezve, szinte minden percben akadt postolni való.
Úgy tünik, a tervezők szívesen fordultak inspirációért különböző kultúrák felé. Sándor Szandra, a Nanushka márka fiatal tervezője kelet felé vette az irányt. Ruháit a szúfi miszticizmus és Attar (perzsa költő) a Madarak Tanácskozása című verse ihlette. Az elemi erő, a tűz motívuma jelenik meg a díszítésben. A szúfi filozófiában hagynunk kell, hogy a lángok elpusztítsanak, hogy ezáltal újjászülethessünk. A madarak tanácskozásából átemelt Főnix, amelynek fényes szárnya csak úgy csillog a napfényben. A kollekcióban a fekete és fehér színek keverednek a szúfi írásora reflektáló színpalettával. Ahogyan azt már Nanushkától megszokhattuk, a sportos öltözék keveredik az eleganciával. Őszi és téli kabátok, szűk és bő farmerek és szoknyák, kényelmes pulcsik
találhatóak a kollekciókban. A közel nyolcvan darabos bemutatót hosszú taps követte.
A kilenc órási USE unused bemutató előtt már órákkal a színfalak mögött mozgolódott a trió. Füzes Eszter, Godena-Juhász Attila és Tóth András szereti kivenni a részét a készülődésből, kezükben tartani mindent, hogy a lehető legkisebb rizikót is elkerüljék. Egyes lányokra öltöny került, a sminkesek elővették élénk rúzspalettájukat. A dinamikus, céltudatos, mégis nőies nő az ideál, ezt a ruhákban, a hajban, és a sminkben is érezhettük. A USE egy olyan magyar márkát teremtett, amely egyedülálló a hazai divatvilágban. A letisztult, modern darabok a hétköznapi dolgozó nő ruhatárát segítik, akik nem szeretnek elveszni a szürke tömegben. Idei őszi/téli kollekciójuk egy 20. századi irányzatból, a metafizikus festészetből indul ki. A metafizikus festészet letisztult geometriája, fény-árnyék játékaira és plasztikusságára építkeznek a ruhák szabásvonalai és sziluettjei, amik a kollekció fő karakterét megadják. A színek és anyagok kontrasztjai figyelhetőek meg. A meleg rézsárga, a hideg asztrálkék, és a jádezöld színek kontrasztja, a matt és fényes, a természetes és metál anyagok ellentéte visszatérő elem. Együttesen alkotnak harmóniát. A másik domináns hatás a maszkulinitás. Öltönyök, klasszikus gyapjú télikabát, steppelt dzsekik.
A Fashion Week záró show-ja után Srej Zsófit kérdeztük a rendezvény szervezettségéről, hiszen neki bőven van tapasztalata az elmúlt évek nemzetközi Fashion Week-jeiről. Zsófi szerint külföldi mércéhez viszonyítva is a magyar rendezvény tökéletesnek bizonyult a szemében. A szervezés pontos volt, mindenki értette a feladatát. Ezt nem csak ő, hanem a meghívottak, és a sajtó is így gondolta. Egy szó, mint száz, mi, magyarok is tudunk ezt- azt!
Nesze!Livi
(1. montázs
anh tuan, nanushka, ruhák fogason, nanushka
2. montázs:
ANDA, je suis belle, nanushka, je suis belle
3. montázs:
USE, nanushka, je suis belle, je suis belle
4. montázs
USE, nanushka)