Nesze!szer

Szépségvezető: Akinek a kezéért versengenek a világsztárok - Németh Gabriella mesterfodrász

2012. március 01.

 

 

 

Ki ne álmodozott volna már arról, hogy egyszer a legnagyobb sztárokkal dolgozik? Németh Gabriella mesterfodrász nem ezzel a céllal kezdett el a szakmájában dolgozni, mára azonban Michael Jackonstól Demi Moore-ig számtalan sztár rőzséjét igazgatta.

 

Hogy kaptad az első filmes munkádat?

1975-ben végeztem fodrász tanoncként, majd 11 évig szalonban dolgoztam. Mikor megszületett a lányom, és egyéb változások is bekövetkeztek az életemben, munkahelyet kellett váltanom, ekkor kerültem a filmgyárba (Mafilm). A műhelyben parókákat, szőröket, póthajakat készítettünk. Egy alkalommal, mikor a maszkmesterek feljöttek hozzánk, akkor meglátták, hogy nekem az alapvető fodrász mozdulatok a kezemben vannak (vágás, sütés, csavarás) és három hét múlva már Szinetár Miklós egyik filmjében dolgoztam gyakornokként. Azóta szerelmem ez a munka.

 

 

Miben különbözik egy szalonfodrász munkája a filmes fodrászétól?

Teljesen más a két szakma. Amit a sima fodrászatból felhasználunk, azok a legalapvetőbb dolgok, mint a hajvágás, a szárítás, a sütés, vagy éppen csavarás. Nekünk a munka nem itt kezdődik, hanem azzal, hogy a levágott, megfelelően tárolt, és felhasznált hajakból hogyan készítünk pótrészeket, fonatokat, parókákat.

 

Hogy néz ki egy forgatás a te szemszögedből?

Van egy-két hét felkészülési időszak, amikor megkapjuk a forgatókönyvet, és bennünk is kialakul a szereplőkről egy kép. Ha más korban játszódik, akkor utána kell nézni, hogy akkor mik voltak a fizurák jellegzetességei, emellett szükségünk van aktuális fotókra a szereplőkről, ha paróka lesz, akkor egy hajszín minta és pontos fejméret is elengedhetetlen. Összeszedjük a kellékeket, amikre szükségünk lehet a forgatás során. Ezután tartunk egy maszkpróbát, együtt a sminkesekkel, ahol már a színész mellett mindenki más is jelen van, aki a filmben fog dolgozni. Itt készül egy kamerateszt, vagyis megnézzük, hogy a kitalált látvány miként mutat kamerán keresztül. És csak mindezek után indulhat a tényleges forgatás.

 

 

Nyilván ti ilyenkor is jelen vagytok…

Természetesen, végig. Hajnalban a színész napja a sminkbuszban indul, ahol a smink mellett a hajat is megkapja. Később folyamatosan figyeljük, megigazítjuk, vagy éppen átalakítjuk. Mivel nem kronológiai sorrendben veszik fel a jeleneteket, lehet, hogy hetek kimaradnak köztük, ezért nekünk külön fotókat kell készítenünk egy-egy pillanatról, hogy később pontosan tudjuk, hogyan kell kinéznie a színésznek.

 

Mi volt az első külföldön forgatott filmed?

Éppen leálltunk egy kis időre a Sorstalanság forgatásával, amikor egy nap felhívtak délután 2-kor, hogy ha ráérek, akkor este 11-kor legyek a repülőgépen, és kezdhetek Romániában A barlang (The Cave) című film forgatásán. Ott voltam. Egyetlen gikszer csúszott a dologba: a nagy kapkodásban otthon felejtettem a szótárt, pedig egy amerikai stábhoz utaztam, és egy kukkot sem beszéltem angolul. Szerencsére az ottani hangosztályon dolgozott két magyar srác, ők adtak szótárt, hogy az angol forgatókönyvet szóról szóra le tudjam fordítani… a feléig volt rá szükségem, utána már ment.

 

 

Van kedvenc filmed, esetleg színészed?

Valamiért mindegyik az. Ha nagyon ki akarnék valamit emelni a sorból, akkor az a John Adams című amerikai sorozat, amit itthon nem is játszanak. Embertelen sokat dolgoztunk vele, mert egy nagyon látványos filmről van szó. Általában a színészekkel is szerencsém van, mert hihetetlenül helyes emberek. Christopher Lambert például meglepően közvetlen volt: minden stábtagot végig puszilt üdvözlésképpen reggelente. De nagy élmény volt még számomra Rutger Hauer is. Amikor vele dolgoztam, kibicsaklott a bokám. Látta, hogy nézegetem, majd megkérdezte mi történt. Elmondtam neki, mire felállt és ott hagyott. Egyszer csak nagy ordibálást hallok, és kiderült, hogy teljesen kiakadt, mert jeget kért a lábamra, de az nem volt ott azonnal. Végül egy tömbben hozták neki, amit ő a két kezével tört össze, és rakott a lábamra, majd közölte, hogy míg ő nem mondja, fel sem állhatok onnan. Egyébként hálás vagyok azokért, akikkel együtt dolgozhattam, hiszen mind zseniálisak a saját szakterületükön, igazi nagy nevek.

 

 

A filmes világ igen csak rohanó tempót diktál. Hogyan tudtál emellett gyereket nevelni?

Mikor elkezdtem, akkor anyukámnak azt mondtam, hogy eddig te dolgoztál értem, most én fogok érted, kiveszlek a munkából, hogy tudjál a lányommal foglalkozni. Szerencsére ő ezt bevállalta. Nem kertelek: iszonyatosan sok lemondással jár ez a munka. Én például még soha egyetlen nyári üdülésre sem tudtam elvinni a lányomat. Hiszen a munka nálunk február-március környékén elkezdődik, és leghamarabb december elején ér véget. Ha pedig dolgozom, akkor az egész embert kíván. Ennek ellenére semmit sem bántam meg, és a lányom mai napig a legjobb barátnőm, nagyon jó a kapcsolatunk.

 

Valamelyest a cirkuszi életre emlékeztet a tietek…

Tény, hogy olyanok vagyunk mi filmesek, mint egy család. A lányom három éves korától járt velem, ilyen közegben nőtt fel, és nagyon sokan voltak még hozzá hasonlóak. A kollégáim gyerekei közül többen filmesek. Én is nagyon szerettem volna rábeszélni, sikerült is beíratni egy fodrász suliba, de a sors úgy intézte, hogy elkeverték a jelentkezési lapját. Ő ennek nagyon örült, és végül egészen más pályára ment: két diplomás közgazdász.

 

 

Mi lenne, ha valaki azt mondaná, hogy nem csinálhatod tovább ezt a munkát?

El se tudom képzelni nélküle az életemet, de akkor legalább tanítanám. Évek óta dédelgetem az álmot, hogy csinálok egy olyan fodrász sulit, ami kimondottan filmes szakembereket képez. Idén végre célegyenesbe értünk, megvalósul az álmom!

 

Miért érzed szükségét ennek?

Nagyon fontos, hogy egy kezdő fodrász profi mellet tanulja ki a szakmát, hiszen minden film más és más, rutint kell szerezni. A forgatáson már mindent gyorsan, flottul kell csinálni, nincs idő a tanításra. Érintőlegesen rengeteg sminkes iskolában említik, de a filmes fodrászat ennél jóval több. Szeretnénk utánpótlást képezni, mert szükség lenne olyanokra, akik tőlünk veszik át a tudást, és viszik azt tovább.

 

 

Mi kell ahhoz, hogy valaki felvételt nyerjen hozzátok?

Nem hátrány, ha valaki még nem rendelkezik képesítéssel, ugyanis az alapképzést nálunk is megszerezheti, és az sem gond, ha az illetőnek még csak egy-két éves tapasztalata van a fodrász szakámban. Ami nagyon fontos, hogy olyan emberekkel szeretnék együtt dolgozni, akik tudják, hogy mi az a szakmai alázat, akarnak tanulni, és van céljuk vele. Tisztelni kell az embert, aki a keze alá kerül. És nekünk egy picit pszichológusnak is kell lennünk, mert a színész napja nálunk kezdődik, és nálunk is ér véget. Egy alkotó folyamat zajlik, ezért tudni kell, mikor hallgatunk, vagy mikor szólalhatunk meg.

 

 

Hogy néz ki majd az oktatás?

Ez egy két éves iskola, mert azt vallom, hogy egy szakmát nem lehet néhány hónap alatt, tanfolyamon elsajátítani. Nálunk tankönyvek nem igen lesznek, csupán a frizura- és művészettörténethez, egyébként pedig a gyakorláson lesz a hangsúly. Maximum 20 fős osztályt indítunk, mert ott még tudunk egyénileg foglalkozni mindenkivel. A kollégák mind aktívan dolgozó sminkmesterek, akik a szőr- és hajkészítéshez is értenek.

 

(Ha kedvet kaptál ahhoz, hogy Oscar-díjas színészekkel, és szakemberekkel dolgozz együtt, akkor feltétlenül nézd meg a Cine-Visage oldalát: http://cinevisage.com/hun/!)

Nesze!Adri

 

A bejegyzés trackback címe:

https://neszeszer.blog.hu/api/trackback/id/tr774226482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása