Az olasz divat ténylegesen olyan, mint a fantasztikus olasz konyha: cseppet sem érdekli
a remekművek alkotóit, hogy a „nemzetközi trendek“ szerint ma könnyed, visszafogott és kifinomult a sikkes, itt a Velencei Filmfesztiválon azonnal világossá válik: nekik a saláta nem kaja, az egyszerű „kis fekete“ pedig nem ruha. Drámai divat-körkép a Biennáléról, első kézből…
Ha egymás mellé állítanánk Donatella Versacét és Stella McCartney-t, pont olyanok lennének, mint egy strasszokkal ékesített habcsók, és egy fényes kis feketecsokoládéból készült bonbon. Itáliában minden sok(k), és ez így van rendjén. Ki akarna itt egy minimalista butikhotel vendége lenni, amikor megszállhat egy cirádás stukkókkal ékesített, százéves palotában is – ráadásul nevetséges áron. Miután sikerült megtalálnom a www.kulfoldiszallodak.hu-n keresztül (magyar szállodákra hasznos: www.szallodak.hu) azt a kis castello-t, ami illett az alkalomhoz, egy gyors zuhany és outfit-csere után el is indultam a velencei éjszakába, hogy az üres utcákon felfedezzem a friss kollekciókat a kivilágított kirakatokban. A Szent Márk tér melletti kacskaringós kis utcákon nem kell Biennálénak lennie ahhoz, hogy az ember fesztiválon érezhesse magát… mi több, egy nemzetközi divathéttel is felveszi a versenyt az esztétikai sokk.
A szalonok ablakait figyelve nem meglepő, miért is tanulta meg Allegra Versace – Gianni tündéri unokahúga – az olasz divat abc-t, hamarabb, mint az olvasást: „Armani, Byblos,Cavalli, Dolce, Exté, Fendi, Gucci, Missoni, Prada,Trussardi, Valentino, Versace.” Egyszerű, mint a csizmasarkak koppanása a velencei macskakövön.
Három napot töltök a szerelem itáliai fővárosában, és magam is szerelembe estem. És bár több lehetőség is volt a választásra - belebolondulhattam volna a Monte Carlo kaszinóit idéző nyárias eleganciát preferáló George Clooney-val, vagy a Harry Potter hóbaglyára, Hedvigre emlékeztető Philip Seymour Hoffmannal, de végül mégiscsak a True Blood üdvöskéje, Evan Rachel Wood mellett tettem le a voksomat. (Vele bolondultam.) A szőke színésznő Marlene Dietrich stílusát megelevenítő, szigorúan hátrafésült hajjal, hatalmas, fehér, zsabós blúzzal és csapott vállú blézerrel igézte meg a közönséget a Március idusa című politikai dráma sajtótájékoztatóján. És bár sztárok jöhetnek-mehetnek itt a Biennálén, még a legnagyobb nevek is eltörpülnek a fesztivál valódi díszvendége mellett. A vörös szőnyeg előtt toporogva, a hőség ellenére puccparédéba vágott rajongói már most hangosan kajabálják a nevét… pedig kerek 24 óra múlva teszi be híresen izmos lábacskáit a Kaszinó Palotába. Ne kerülgessük a forró témát: ő Madonna, aki itt mutatja be a nagyközönség előtt W.E. című romantikus drámáját, saját rendezésében.
És bár a kritikusok már előre fogják a fejüket, a divat-kritikusok rendkívül izgatottak: kíváncsian várjuk, hogy a díva – aki a film rendezése közben gyakorlatilag kizárólag melegítőt, farmert, kinyúlt kardigánt, baseball sapkát és tornacsukát viselt – visszatér-e egykori csillogó önmagához, és túlragyogja-e a Fesztivál Palota káprázatos kristály csillárjait…
Ígérem, holnap megmutatom!