Nesze!szer

Szépségvezető: Joó Kata - a Lush Hungary cégvezetője

2012. február 08.

 

 


 

Kati kicsit késik a találkánkról, amit annyira nem bánunk, ugyanis ez idő alatt a Lush kollégái minden létező terméket bemutatnak nekünk, sőt ki is próbálhatjuk őket. Aztán egyszer csak hatalmas slunggal megérkezik a cégvezetőnő, aki egy gyors kézmosás, és krémezés után tovább pörög velünk a közeli kávézóba. Ritka alkalom, de az interjúalany kezdi az kérdezősködést.

 

Milyenek voltak az eladóink, mindent kipróbáltatok?

Bizony, csak tátottuk a szánkat, ugyanis azonnal még hajat is akartak nekünk mosni.

 

Rendkívül kedvesek voltak, és láttam, hogy bárki betér, ugyanígy fordulnak hozzá. A non-plus ultra, hogy van egy fiú eladótok is.

 Mi is meglepődtünk az elején, amikor srácok jelentkeztek az állásra, de nagyon örülünk nekik, hiszen ők is egy üde színfoltot jelentenek. Egyébként Angliában a nemek aránya fele-fele, sőt még egy magyar fiú is dolgozik kint.

 

Amikor beléptél a boltba, nem egy szigorú főnököt láttam, hanem egy kollégát. Ez belőled fakad, vagy a cég filozófiájából?

Azt gondolom, hogy mindkettőből, így ez egy szerencsés találkozás. Ha rám nézel, látod, hogy nem vagyok egy kosztümös cégvezető, és ez általában jellemző a Lush összes munkatársára. Igen csak családias és elfogadó a légkör Angliában és itthon is. Pedig már lehetne egy multinacionális cég, mert több mint 46 országban 801 üzletünk van. De az alapítóknak az volt a céljuk Angliában is, hogy egy hagyományos kiskereskedelemre épülő láncot hozzanak létre, ahol nagyon fontos például az eladók személye, kedvessége is.

 

 

Igaz, hogy ők egy baráti társaságból lettek üzleti partnerek?

Igen, az alapítók több mint 30 évvel ezelőtt együtt dolgoztak: egy hajspecialista és két kozmetikus. Barátok lettek idővel, és végül alapítottak egy céget, ami akkor a Body Shop legnagyobb beszállítójának számított. Aztán idővel elváltak útjaik az említett cégtől, és sajátot alapítottak, ám az rövid időn belül csődbe ment. Mégsem adták fel, hanem újra összeálltak, így született meg a Lush. A mi filozófiánkban szerepel, hogy hiszünk a talpra állásban, és ez pontosan ebből az időszakból fakad.

 

Mikor döntöttél úgy, hogy ezt a céget itthon is megmutatod a közönségnek?

Nagy öregnek számítok, ugyanis amikor 10 évvel ezelőtt csatlakoztunk, akkor még csak 5-6 országban voltak jelen. Eredetileg a Külker Főiskolára jártam, és Franciaországban voltam ösztöndíjas, így én mindig azt hittem, hogy a francia nyelv lesz az én utam. Az elején még kultúrával foglalkoztam: dolgoztam például a Tavaszi Fesztiválnak, utána kicsit az idegenforgalomban, és próbáltam a szigorúan vett kereskedelmet úgy kikerülni, hogy inkább PR vonalon tevékenykedtem. Aztán egy közterületi médiával foglalkozó céghez kerültem, ahol végül az egyik kollégámmal közösen vágtunk bele a Lush-ba.

 

 

Honnan jött az ötlet? Ismertétek a termékeket?

Az előbb említett ismerősöm egyszer csak felhívott Angliából, hogy itt áll egy szappanbolt előtt, ahol tornyokban állnak a szappanok, és valami elképesztő finom illat van. Rögtön tudtam, hogy melyik az, mert én is egyszer belefutottam egy üzletbe a Covent Garden-en. Megkerestük a céget, és kiderült, hogy már többen pályáztak a hazai alapításra, és végül mi nyertük meg. Tavaly aztán tulajdonos váltás történt, de úgy tűnik az angoloktól újra bizalmat kaptam: addig is az egyik ügyvezető voltam és most az angol ügyvezető mellett is a cégvezető maradtam. 

 

Hogy alakult az itthoni terjeszkedés?

Nem nőttünk egy hatalmas lánccá, 4-5 üzletünk van, és a webshop is igen keresett. Az állandó létszámunk 23-25 fő, az eladókkal együtt. Jól ismerjük egymást, barátságok alakulnak a kollégák közt. Fontos számunkra, hogy igazán jó hangulat legyen az üzletekben, és ezt a vásárlók is érezzék. Amikor én végig megyek egy bevásárló központon, akkor biztos, hogy kifordulok abból az üzletből, ahol nem kedvesek velem. A cég filozófiája, és nagyon őszinte jelentése is van számunkra, hogy a vevőnek van igaza, nekünk olyan szolgáltatást kell nyújtanunk, ami számára a legjobb. Nincs hatalmas HR központunk, akik kiválasztanák az embereinket, de szerencsére hozzánk általában olyanok jelentkeznek, akik már szinte fanatikusan rajonganak a termékeinkért. Nem reklámozunk különösebben, mert nem álmokat szeretnénk eladni a vásárlóknak. Az a fontos, hogy megtapasztalja: valóban jó terméket választott.

 

 

Te magad igaz, hogy kereskedelmi iskolát végeztél, de egyáltalán nem azzal foglalkoztál. Hátrány volt ez valaha?

A Lush-nál sem a végzettség, sem a tapasztalat nem számít. Az sokkal inkább, hogy mennyire elhivatott, és kreatív az ember. Tudom, talán hihetetlennek hangzik, de nálunk ugyanolyan szintre eljuthat valaki, aki a gyárban kezdte munkásságát a golyók formálásával, és onnan lépegetett felfelé, persze közben tanult is, mint az, aki az egyetemről jött ki, és egy boltban kezdett eladóként.

 

Azért azt be kell látnunk: a termékeitek drágábbak, mint más drogériákban elérhető cikkek. Kik a vásárlóitok?

Valóban, de szerencsére már vannak törzsvásárlóink, és igyekszünk az ő körüket bővíteni. Azt gondolom, hogy könnyebben megfogjuk azokat a rétegeket, akik például a természet – és állatvédelemre nagy hangsúlyt fektetnek. Mi ugyanis nem kísérletezünk állatokon, és friss, természetes anyagokból, kézi munkával készülnek a termékeink. Nálunk igaz, hogy többe kerül egy szilárd szappan, mint a folyékony, de egy tömb 3 flakonnal felér. Aki nyitott rá, annak az eladóink akár azt is elmesélik, hogy miből, hogyan készülnek ezek, amely által személyessé válik. Például a kakaóvajat, amit felhasználunk, többek közt egy kis ghánai női közösségtől vásároljuk, akiknek ez az élete, hogy előállítják nekünk az alapanyagot. Persze ennél sokkal nagyobb mennyiségre van szükségünk, nem tudnak eleget gyártani, de az, hogy nekünk dolgozhatnak, némi segítség számukra az élethez (a fair trade, vagyis méltányos kereskedelem jegyében). Nálunk olyan, mintha mindenki aktivista lenne. Ha meglátunk valahol egy problémát, például a kóbor kutyák helyzetét, akkor közösen elgondolkodunk, hogy milyen kampányban tudnánk őket segíteni. Tavasszal például az egyik termékünk árából egy ilyen alapítványt támogatunk.

 

 

Úgy beszélsz a cégről, mint a szerelmedről. El tudod képzelni, hogy valaha ne a Lush-nak dolgozz?

Abszolút szerelem, jól látod. Bár rugalmas a munkaidőm, egyfolytában leköti a gondolataimat, nincs megállás, még hétvégén sem. De ezt egyáltalán nem bánom. 10 év után azért felmerül az emberben a váltás gondolata, de nem tudnék mást csinálni. Annyira innovatív a cég, hogy minden évben valami újat tanulok. Persze lehet, hogy nyugdíjasként nyitnék egy hangulatos kis kávézót, de most nem tudom elképzelni, hogy mással foglalkozzak.

 

Férjed, gyermekeid vannak?

Bizony vannak, sőt a második gyermekem erősen összefonódik a céggel. A fiammal, Mátéval ugyanis azután lettem terhes, mikor elkezdtünk tárgyalni az itthoni terjeszkedésről az angolokkal. Augusztusban úgy mentem már ki egy nagy megbeszélésre, gyárlátogatásra, hogy 3 hónapos terhes voltam, ám őket ez egyáltalán nem érdekelte, sőt. Elmesélték, hogy mivel ők egy baráti társaság, így végig asszisztálták egymás családalapítását is. A nemzetközi megbeszélések mai napig úgy néznek ki, hogy valakivel mindig van ott egy-két gyerek is. Mi 2001 szeptemberében nyitottunk, a fiam megszületett 2002 januárjában, és márciusban már vele utaztam Angliába.

 

 

A gyerekek mennyire fogadták el ezt az életvitelt? Szokott bántani téged, hogy nem lehetsz mindig velük?

Lelkiismeret-furdalás azért van. Legutóbb például nem voltam itthon, amikor a 12 éves lányom, Ráhel, felvételizett a hatosztályos gimnáziumba. Először kiborított a gondolat, de végül nem volt olyan nagy baj, hogy nem voltam ott, tetejében a férjem megoldotta. De ő például szokta nekem mondani, hogy most már legyek úgy szabadságon, hogy nem ülök a számítógép elé. Ugyanakkor alig várja, hogy majd nyári munkára jelentkezzen, és az eladónk legyen. Nagyon látszik rajtuk, hogy a Lush szemléletében nevelkednek: szelektív hulladékgyűjtés, spórolás a vízzel, ezek számukra természetes fogalmak.

 

 

A férjed mennyire veszi ki a részét a családi ügyekből?

A férjem és némi extra segítség nélkül biztos nem menne. Ő egyébként szintén a kereskedelemben dolgozott, most pedig a bérbeadói oldalt erősíti. Így a szakmai véleményére is adok, tehát otthon ilyen értelemben folytatódik a „munka”, mert este még átbeszélünk bizonyos kérdéseket, helyzeteket, amiben sokat segítenek az ő meglátásai. Amikor pedig külföldre utazom, akkor ő menedzseli a gyerekeket.

 

Azért át tudsz vedleni otthon háziasszonnyá?

Klasszikus értelemben nem, azt se mondhatom, hogy ha hazamegyek, akkor nálunk minden teljesen rendben van. Szeretnék például sűrűbben főzni, de erre a hétköznapokon biztos nem jut időm. Hétvégén ezzel szemben szívesen kísérletezek különböző ételek elkészítésével. De azért én is elfáradok, így ha tehetem, kikapcsolódásként inkább elutazunk, adott esetben 3-4 napra csak kettesben. De imádom például a filmeket is, szívesen töltöm mozival a szabadidőmet.

 

 

Van bármilyen szépség trükköd?

Bár zuhany pártiak vagyunk, hiszen ezzel is óvjuk a környezetet, de hetente egyszer megengedek magamnak egy gyertyafényes fürdőt, amiben kipezsegtetem például a Sex bomb nevű golyónkat. Csodálatos illatom lesz tőle még délután is. Fontos számomra az arctisztítás. Ehhez is egy saját terméket használok, aminek Ultra blend a neve, és tulajdonképpen még számos más felhasználási módja is van. A hajam ápolására, színezésére henna tömböt használok, ami táplálja, és szép fényt ad neki. Ezért egyébként hosszú évekig pereskedtünk a fogyasztóvédőkkel, akik szerint ártalmas. Néhány hónapja sikerült bebizonyítanunk, hogy éppen ellenkezőleg.

 

 

Mi található mindig a neszesszeredben?

Biztosan van benne az előbb említette Ultra blend, kétszínű krémárnyaló, ami nálunk az alapozó, és a kettő összekeverve ad egy tökéletes színt. Valamint dezodoráló hintőpor, és a legújabb innovációnk a szilárd fogtabletta. 

Nesze!Adri

Foto: Domány Ági

 

A bejegyzés trackback címe:

https://neszeszer.blog.hu/api/trackback/id/tr494079105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

suzelarousse 2012.02.09. 13:27:23

Nagyon szerettem a Lush termékeket az illatuk miatt, semmivel sem összehasonlítható, fantasztikus.
Viszont drágák, nagyon.

Sajnos megszüntették a törzsvásárlói programot, pont a válság közepén, ami %-os kedvezményt jelentett.

A kedvezmény megszűnése után már nem vásárolok semmit, mert ha ők így állnak a törzsvásálókhoz, akkor keresek mást a piacon ahol jobban megbecsülnek, mint vásárlót.

beautyka 2012.02.09. 16:17:48

@suzelarousse:
Hát, biztos valamiért így döntöttek... de aztán te is döntöttél!

L-Style 2012.02.09. 18:37:51

Végre, egy tartalmas cikk! Még több ilyet.:)

beautyka 2012.02.09. 18:53:01

@L-Style:
Örülünk, ha tetszett - ajánljuk a sorozat többi darabját is olvasásra!

_karmapolice_ 2012.02.10. 11:21:10

A cikk jó, de a Lush nagyon képmutató, bizonyítja ezt pl. az elvett törzsvásárlói kedvezmény is...
De az eladók is ilyenek, minden betérő idegennel mézes-mázosak, saját munkatársukat meg a háta mögött úgy fúrják, ahogy tudják. Tudom, unokatesóm többedmagával dolgozott 2010 karácsonyán a MOM-ban kisegítőnek, nem sok jót mesélt. Az összes állandós ott tett keresztbe nekik, ahol tudtak. Persze azokkal a lányokkal, akiket ők nyomtak be, ment a jópofizás, de a seggnyalás a boltvezető és a régóta ott dolgozók felé minden új alkalmazottnak munkaköri feladat volt, elmulasztása komoly következményekkel járt.
Unokatesóm előtte imádta a Lush-t, azóta viszont a lábát nem teszi be egyik boltjukba sem. Megértem.

N.R 2012.02.15. 21:26:11

Én nagyon szeretem a Lush terméket, mert valóban nagyon jók, csak sajnos nagyon drágák. Valahogy valóban azt érzem én is, h marhára nem foglalkoznak a vásárlóikkal, alig van kedvezmény, pl az 5 dobozt visszaviszed kedvezmény sincs már, ami alapból a dobozon is rajta van. pl lehetne valami olyan, h minden hónapban másra kapsz kedvezményt, vagy valami akció. Tuti többen vásárolnának...
Itt is jellemző, ha sok nő dolgozik együtt, az semmi jóra nem vezet...

jikka 2012.02.18. 00:42:41

az a gyűrű nagyon ott van, odáig vagyok tőle meg vissza (még mindig). :-)
süti beállítások módosítása