Felnőtt tartalom!
Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 évesA belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Dany Langgel, a szemüvege nélkül csak halvány foltokat látó, ám igen talpraesett reklámügynökségi titkárnővel a főnöke, Michael Caldwell közli, hogy a francia nemzeti ünnepnek számító július 14-ét – amely ezúttal péntekre esik −, valamint a hozzá kapcsolódó hétvégét gépeléssel kell töltenie. Öröm az ürömben, hogy Caldwellék mindehhez rendelkezésére bocsátják a párizsi villájukat, ahol szabadon időzhet, ugyanis a személyzet kimenőt kapott, Caldwell és neje, Anita (Dany egykori szobatársa és legjobb barátnője) pedig a kislányukkal Genfbe repülnek. Miután Dany kiteszi munkadóját és családját a repülőtéren, egy hirtelen ötlettől vezérelve úgy dönt, hogy a reá bízott főnöki autóval – egy szép Mercuryval − mégsem a villa felé veszi az irányt, hanem ha már úgyis a retiküljében a fizetése, elugrik a Riviérára egy kicsit felüdülni, a munkát meg majd letudja valahogy.
FIGYELEM! Egyes illusztrációk női meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.
Danyt útközben egyre furcsább élmények érik: Az autópálya melletti kávézók egyikében a tulaj megpróbál visszaadni neki egy kabátot, amely állítása szerint Danyé, aki korábban már járt ott, bár hősnőnk ilyesmire nem emlékszik. A Danyt igazoltató közlekedési rendőr is biztos benne, hogy nem először találkoztak. Végül Dany egy olyan benzinkúton köt ki, ahol úgy tűnik, mindenki ismeri, ráadásul valaki hátulról megtámadja a mosdóban, és leüti, aminek következtében az ifjú hölgy kézsérülést szenved. Nem sokkal később Danynek rámenős udvarlója akad a távolról sem bizalomgerjesztő stoppos, Philippe képében, aki két közös hentergés után ellopja Danytől a főnök autóját. A titkárnők gyöngye Marseille-be érve észreveszi a tengerparton árválkodó kocsiját, amelyben Philippe még a slusszkulcsot is benne hagyta. Egyetlen apró szépséghibája van a dolognak: A Mercury csomagtartójában egy férfi hullája felszik kényelmesen, mellette egy puskával. Mi a fene folyik itt, és mitévő legyen Dany, aki diktáláshoz van szokva, nem efféle slamasztikákhoz?
Anatole Litvak, a szovjet földön világra jött, litván származású rendező fojtogatóan kommunista szülőhazájából 1925-ben Németországba költözött, és itt alapozta meg filmes karrierjét, amelyet aztán Franciaországban, majd pedig az Egyesült Államokban folytatott. Több jelentős filmtörténelmi esemény is fűződik a nevéhez: az ő 1932-es krimijével, a Coeur de lilas-szal futott be Jean Gabin; 1936-ban bemutatott kosztümös drámája, a Mayerling csinált világsztárt Charles Boyer-ből és Danielle Darrieux-ből; Kígyóverem (The Snake Pit, 1948) című alkotásában nyújtott alakításáért a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjra jelölték a birtokán később élve eltemetett feleségre bukkanó Olivia De Havillandot; és végezetül az általa rendezett 1956-os Anastasiával nyerte vissza Ingrid Bergman az amerikai nézők rokonszenvét.
Az 1960-as években Litvak csigalassú tempóra váltott − csupán három játékfilmet forgatott, amelyek közül az egyik pont az a produkciója, amely leginkább ismert Magyarországon: A tábornokok éjszakája (The Night Of The Generals, 1967) című, náci témájú bűnügyi mese számottevő sikert aratott, nem utolsó sorban az elképesztő sztárparádénak köszönhetően: az Arábiai Lawrence legendás Peter O’Toole-ján és Omar Sharifjén kívül olyanok kaptak szerepet benne, mint Donald Pleasence (A riksás, a sztriptíztáncosnő és a boszorkány + A nagy húsvéti átverés + Kastélymentő szex Poe módra) vagy Joanna Pettet (Naiv hippilány a kannibál házában + A veszett farmer és a Playboy-modell). Anatole Litvak 1970-ben jelentkezett utolsó filmjével, a francia pénzből és helyszíneken, ám brit főszereplőkkel forgatott La dame dans l’auto avec des lunettes et un fusil -lal, amely a népszerű író, Sébastien Japrisot azonos című és magyarul is megjelent regényén alapult. A filmet 1973-ban a hazai mozik is bemutatták – ugyanazt a magyar címet kapta, mint Japrisot kötete: A hölgy az autóban, szemüveggel és puskával.
Litvak filmjének történetvezetése hűen követi a regényét, a legnagyobb erőssége pedig az, hogy sokkal jobban képes adagolni a feszültséget, mint Japrisot nem kirívóan hosszú, ám néha így is gyakran terjengőssé váló könyve. A La dame dans l’auto avec des lunettes et un fusil pazar helyszínei − Párizs, Avignon, Chalon-sur-Saône, Marseille, Moret-sur-Loing, Remoulins – hitelesen és megkapóan sugározzák magukból az 1970-es évek elejének azt a fajta „franciaságát”, amely egy sokkal nyugodtabb tempójú és életvidámabb miliőt sugall a manapság uralkodónál. És persze az sem hátrány, hogy a retro érájú tájakon egy vonzó hölgy száguld végig impozáns, lehajtható tetejű Mercuryval.
Dany Langet, a szövevényes bűnügybe keveredő titkárnőt a brit Samatha Eggar (A mozgássérült bombanő és az ékszertolvaj + Ne szexelj az etruszk sírban!) játszotta, aki néhány évvel korábban A lepkegyűjtő (The Collector, 1965) című pszichothriller áldozataként begyűjtött egy Oscar-jelölést, ezúttal viszont esze ágában sem volt elhalálozni a filmvásznon. A „szeme sem áll jól” típusú munkaadóját, Michael Caldwellt a brit filmművészet óriása, az óriási mennyiséget vedelő és bármelyik forgatáson félelmetesen vicces botrányokat okozó Oliver Reed (Kastélymentő szex Poe módra + A zsoldos, aki lesmárolta a diktátort + A megállíthatatlan bosszúálló) formálta meg. Eggar és Reed ekkor szerepeltek először közös filmben, a való életben azonban régi ismerősöknek számítottak: Az Eggar klán a Reed család baráti köréhez tartozott, és az ötödik életévében járó kis Oliver azzal „örvendeztette” meg mindkét famíliát, hogy amikor egy percre egyedül hagyták a négyéves Samanthával, rögtön lehúzta a lány bugyiját, amiért aztán alapos fejmosásban részesült. Reed és Eggar jót nevettek az emlék felidézésén a forgatáson, románc azonban nem szövődött köztük. Reed 1979-es önéletírása, a Reed All About Me szerint ennek a következő volt az oka:
Samantha nem igazán leledzett partnerkereső kedvében, ugyanis pont a helyszínen tartózkodott a filmben egyébként nem szereplő Yul Brynner is, aki igazi perverz disznó volt: folyton rárontott szegény Samre az öltözőjében, egy jókora fényképezőgéppel kattintgatva. Azt remélte, hogy sikerül lefotóznia Samet meztelenül. Miután Sam többször is elkergette, elment panaszkodni a rendezőhöz, mondván, a díva gyerekes módon viselkedik!
Reed és Eggar barátsága némi csorbát szenvedett, amikor a stábnak és a szereplőgárdának szállást nyújtó hotel bárjában Oliverünk öt ivócimborája társaságában igencsak felöntött a garatra, majd módszeresen nekiláttak az ordítva mulatozásnak. Amikor Eggar panaszt tett a szállodaigazgatónál és az csendesebb dorbézolásra kérte Reedet, a színész így förmedt rá:
Hatalmas számlát csinálok épp a haverjaimmal a maga bárjában. Sam semekkorát sem csinált, mióta itt lakunk. Melyik vendégnek is van akkor igaza?
Az igazgató értette a célzást: Reedék elfogyasztották a teljes szeszkészletet, Eggar pedig még aznap este méltóságteljesen átvonult egy másik szállodába. A piabubus Oliver és tűzrőlpattant Samanthája kilenc évvel később, a David Cronenberg rendezte Porontyok (The Brood) forgatásán találkozott újra, amelyben az öntelt macsó egy elmemanipulátor pszichiátert, a vörös díva pedig legveszélyesebb, „démonkölyköket” szülő kezeltjét alakította. Akárcsak a kanadai horrormester filmjében, a La dame dans l’auto avec des lunettes et un fusil-ben is kiválóan teljesít a Reed−Eggar páros, úgyhogy e mára méltatlanul elfeledett nyári thriller minden „retrokultistának” kellemes szórakozást biztosíthat.
Ráadás:
A film zenéjét Michel Legrand (A medence, Kamaszkorom legszebb nyara, Yentl) szerezte, a franciául és angolul is elhangzó betétdalt pedig a brit nemzeti kincs, Petula Clark énekelte, aki több mint hetven éve van a pályán és az albumaiból több mint 68 millió példány talált gazdára napjainkig