Nesze!szer

Karácsony hízás nélkül?

2018. december 21.

 

jodybond4.jpg

 

Lássuk be, karácsony tájt még fitnesz fanatikusoknál sem az edzés és a diéta az elsődleges! Mindenki szeret a karácsonyfa árnyékában lazítani, újévkor pedig kijár a pezsgős buli, ami után jöhet a szilárd újévi, élet- es alakformáló fogadalom (... mert az idei fogadalom már január végére meghiúsult, de jövőre...). Bella Trost fitneszbajnok tanácsai jönnek.

A fitneszmédia ellát minket “ miként vészeljük át a karácsonyt” tanácsokkal:
- Fegyelmezd magad az ünnepek alatt és hagyd a bejglit a rokonoknak!
- Ne légy olyan szigorú magaddal, egyél, annyit amennyi beléd fér, karácsony van!
- Egyél, de ne sokat, és lehetőleg minden ünnepi ételnek készítsd el az alacsony kalóriatartalmú fitneszverzióját!
Hogy melyik tanács a helyes? Attól függ, hogy állsz hozzá a fitt életmód kérdéséhez. Nem hiszem, hogy van jó vagy rossz válasz arra, hogy miként töltsük el az ünnepeket. Felnőtt emberként döntéseket hozunk és annak vállaljuk a következményeit.


Én az arany középút híve vagyok: nem szeretek semmi földi jót megvonni magamtól, én is kedvelek mindent, ami hizlal, de ugyanakkor szeretek jó formában is lenni. Ha nincsenek is kőbevésett szabályok,
néhány praktikám azért van, amelyek nálam beváltak.
Itt vannak az én karácsonyi tippeim, hátha neked is segítenek:

1. Élvezd a karácsonyi szezont úgy, ahogy neked jól esik!


Amennyiben elhatározod, hogy fegyelmezett leszel, és még egy szaloncukorral sem szeged meg a szigorú étrendet, akkor mondj le az ünnepi finomságokról, de ne sajnálkozz, amikor mások jóízűen eszik körülötted a zserbót, amíg te a brokkolidat ropogtatod. Ha úgy döntesz, hogy csatlakozol a népesség 90 százalékához, és pár hétre teljesen elengeded magad, akkor tégy úgy! Edd végig minden nap a karácsonyi menüt, de ne érezz lelkiismeretfurdalást minden este, hogy már megint túletted magad! Ha pedig valahogy megtalálod az arany középutat, az is jó. A lényeg, hogy a döntés a tied legyen és boldoggá tegyen. Függetlenül attól, hogy mások mit mondanak, mi a szokás, mi a menő vagy mi számít udvariatlanságnak (annyira csak nem bántó, ha nem veszel kétszer a töltött káposztából). Döntsd el, hogy mit eszel meg és mit nem! Ezután már csak érezd jól magad!

2. Tartsd meg a normális napi rutint az ünnepnapok között!

Habár minden ünnepi hangulatban úszik november végétől január elejéig, azért tarts meg valamit a nem-
dőzsölős életformából is! Még decemberben is akadnak normális hétköznapok. Ilyenkor igyekezz a megszokott módon táplálkozni, edzeni, élni! Igaz, a karácsonyhoz közeledve mindig felsűrűsödik a program és tennivaló, de ne hagyd el teljesen azedzést! Minimum heti egyszer, de inkább kétszer próbálj meg beiktatni egy fitnesznapot (meg a karácsony és szilveszter közötti héten is). Ha nagyon szorít az idő, változtass a megszokott edzésen, válassz kevésbé időigényes, de intenzívebb edzésformát. Általában 50 percet kocogsz a futógépen? Akkor legyen csak fél óra, de sokkal aktívabb, mint amit megszoktál. Állítsd a gépet olyan gyorsaságra, hogy 30 perc elég legyen ahhoz, hogy úgy érezd, igazan kitornáztad magad. Ha bármilyen oknál fogva nem tudsz gyorsan futni, akkor nem kell sprintre törekedni. Csak csináld úgy, hogy érezd, intenzívebbel dolgozol, mint általában, hiszen rövidebb ideig tart a terhelés. Súlyzózni szoktál? Az idő rövidsége ne menjen a minőség rovására, továbbra is helyesen és odafigyelve végezd a gyakorlatokat, de csinálj kevesebb szettet (a megszokott 3-4 helyett, 2-3-at), és a pihenő idő helyett tarts aktív pihenőt guggolásokkal, szökdelésekkel, kitörésekkel (edzettségi állapotodnak megfelelően). Az egy órás kondi helyett így 40 perc is elég lehet. A bemelegítést és az edzésvégi nyújtást soha ne spórold le... Ne kapkodj, csak sportolj intenzívebben, mint szoktál!
És ha tényleg egyáltalán nincs időd elmenni az edzőterembe, akkor tedd a normális napi tevékenységeket mozgalmasabbá! Lépcsőzz a lift helyett, gyalogolj a buszozás helyett vagy aktívabban gyalogolj a megszokott sétatempó helyett! Ezek a kis erőfeszítések apránként szépen összeadódnak. Erre nagyon jó ösztönző (akár karácsonyi ajándékként is) egy lépésszámláló (én a Fitbit-et használom). Amikor a kis műszeren szembesülsz azzal, hogy alig mozogtál, könnyen meglehet, hogy este felállsz a tévé mellől és kimész körbesétálni a háztömböt, hogy jobban érezd magad a tudattól, ha nem is sokat, de valamit csak tettél az ünnepi egészségkarbantartás érdekében.


3. Tarts szünetet a nagy étkezések között!
Nem mindig és nem szigorú szabályok szerint, de igyekszem rendszeresen böjtöt tartani. Amikor úgy érzem, hogy túl sokat ettem-ittam az előző nap, szeretek egy kis pihenőt adni a szervezetemnek. Reggel mindig nagyobb az akaraterőnk, mint este. Használd ki ezt az “erős” időt! Az utolsó étkezéskor pillants rá az órára, és onnantól kezdve próbálj 10, 12, 14, 16 órán keresztül nem enni – ahogy a napi menetrendbe és a tűrőképességedbe belefér. A folyamatos nassoláshoz és a kiadós étkezésekhez nagyon könnyen hozzá lehet szokni, ami sokszor azzal párosul, hogy egyre sűrűbben érzünk éhséget és egyre kevésbé érzünk telítettséget. Ez egy hormonális folyamat következménye, amit egy idő után elég nehéz kordában tartani. Sokszor az egész napos túlevés után farkaséhesen kelünk fel reggel. Habár úgy tanultuk, hogy reggelire kell a legtöbbet enni, és a nap vége felé egyre kevesebbet, de az ünnepekre pont nem az esti fegyelmezettség a jellemző. És ha ez így van (márpedig így van), akkor legalább a nap kezdeti szakaszában legyen egy kis önfegyelem. Próbáld meg az első étkezést kitolni, amennyire lehet, akár 3-4 órával az ébredés után. Igyál teát vagy egy kávét (cukor nélkül) és sok vizet. A víz telítettségi érzetet ad és átmossa a szervezetet.
Ez nem a klasszikus időszakos böjtölés módszere, amelynek az eredeti formulája a 16/8 (vagyis amikor 16 órás koplalási ciklust 8 órás étkezési időszak követi). Habár ezt hatékony módszernek tartják, én azt gondolom, hogy napi szinten, főleg ha a menetrended minden nap más, elég nehéz betartani. A szigorú szabályok ellen mindig berzenkedik a tudatunk. Ha valaki azt mondja este 6 után nem ehetsz, egy dolgot akarsz majd: későn enni. A böjtölés módszerét én úgy tartom be, ahogy beleillik a napba és a kedvembe. Persze valamiféle elhatározás és fegyelmezettség kell, de úgy vettem észre, hogy reggel sokkal könnyebb kihagyni egy étkezést, mint este. Ráadásul, egy hosszabb böjtölés után azt gondolnánk, hogy nagyon sokat fogunk enni, de valójában sokkal kisebb porciókat tudunk elfogyasztani, mint általában.

4. Mérlegelj a lelkiismeretfurdalás helyett!
Amit már megettél, az már lent van. Amiatt már kár bánkódni. Inkább evés előtt mérlegeld, hogy amit megeszel, az igazán boldoggá fog-e tenni. Néha kis elhagyásokkal komoly kalóriákat spórolhatunk meg. Mondjuk egy kiadós vacsora után biztos, hogy kell a tejszínhab a kávéra? Ha úgy érzed igen, akkor élvezd! De ha már amúgy is tele vagy és igazából az extra tejszínhab már nem ad különösebb élvezetet, akkor jobb elhagyni. Vagy végigkóstoltad az összes színű szaloncukrot? Én végig szoktam. De ha már egy kört végigettél, akkor miért ennél még egyet? Csak azért, mert ott van vagy mert tényleg jobban érzed magad majd tőle?
Ugyanez vonatkozik a vásárlásra is. Minden bolt tele van karácsonyi akciókkal, és tény, ha valami olcsóbb, arra csábít, hogy megvegyük. És ha már megvettük, akkor meg is esszük. Nagyon nehéz mértéket tartani, ha valami ott van az orrunk előtt. Főleg az ünnepek alatt, amikor minden azt sugallja, most szabad. Mielőtt azonban beraksz valamit a kosaradba, mérlegeld, tényleg kell -e. Ha tudod, hogy este amúgy is mész át a rokonokhoz vacsorázni, akkor legalább otthon ne töltsd fel a hűtőd kalóriabomba ételekkel (és talán emlékeztetőként olvasd el a szeptemberi cikkemet).


 Összegezve:
Ahhoz, hogy fittek éss kiegyensúlyozottak legyünk, testsúlyunk tartós és egészséges legyen, nem diéta, hanem egy életforma kell; tudatos táplálkozás és testmozgás egész éven át. Ez nem önsanyargatást és örökös lemondást jelent, csak egy kis fegyelmezettséget. És ez a karácsonyi időszakra épp úgy igaz, mint az év bármely más időszakára.
Amikor háromfogásos karácsonyi menüt eszem koktéllal, tudatában vagyok, hogy mit csinálok, és azért teszem, mert jól esik. Annak is tudatában vagyok, hogy a vacsorát majd le kell dolgoznom. Le is fogom! Amikor pedig nem társasági életet élek, elmegyek edzeni és bizonyos szabályokat betartva eszem. Ez ezzel jár.
Mindenkinek szép karácsonyt kívánok!

A bejegyzés trackback címe:

https://neszeszer.blog.hu/api/trackback/id/tr5614505164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.