Nesze!szer

Tudtad, hogy egy magyar férfi öltöztette be lilába a Milka tehenét?

2016. május 20.

 

 

lila-kuh.jpg

 

 

 

Csokoládé fogyasztásunk mennyiségben is minőségben is elég jól áll, azt kell mondjuk. Tudják is ezt rólunk a pr-esek, megpróbálnak minket gyakran lekenyerezni, vagy lecsokizni...D Nem is olyan régen kaptunk egy anyagot, ami arról szól, hogy a Milka csoki idén ünnepli a 115. születésnapját. Dicséretes dolog, de mi találtunk egy sokkal érdekesebb információt az anyagban megbújva. Némi kutatómunkát végeztünk hozzá és tádámmmm! - kiderült, hogy a lila tehénért tulajdonképpen (ki gondolná?) egy magyar a felelős! (A márkát 1901-ben jegyeztette be Carl Russ Suchard, a német Milch és Kakao szavak játékos összeolvasztásával.) A Milka dizájnja az elmúlt évszázad során alig változott ám az egyik legmarkánsabb pont egy magyar grafikus, Szabó Sándor nevéhez fűződik. A művész 45 évvel ezelőtt, a Young & Rubicam ügynökség alkalmazottjaként részt vett a közismert lila tehén megalkotásában. A figura 1972 óta az alpesi csokoládé csomagolásán állandó elem és megjelenése után még népszerűbbé tette a már akkor is közkedvelt csokoládét.

 

Szabó Sándor ötvenhatosként emigrált Angliába, innen mehetett tovább Németországba (korábban egyébként a Szegedi Nemzeti Színház Díszlettervezője is volt itthon).  A hetvenes évek elején a Young&Rubicam reklámiroda alkalmazta, grafikusként. "Egy szép napon hozzám jött a vállalat egyik művészeti igazgatója, Otti Severin, akit a csokoládék reklámozásában szerzett tapasztalataim érdekeltek. Én készítettem ugyanis korábban a Merci csokoládé kampányát." - mesélte egy korábbi interjúban. Néhány nap múlva bevetésre készen állt „a csoki-csapat".Ilse Theisen írónő, Uwe Ortstein kreatív igazgató és Szabó Sándor grafikus alkotta a teamet. Sándor főnöke úgy gondolta, jót tenne a munkának, ha nekierednének és meglátogatnák, hol születik maga a csokoládé, így a lörrachi Milka-gyárig utaztak. Ám ez még csak a tervezés időszaka volt, nem konkrét megbízást kapott a reklámcég, csak tervet kértek be tőlük. 

szabo_sandor_1.jpg

 

"A német-svájci határ melletti falucskában működő gyár nem kis meglepetést tartogatott számunkra: itt minden lila volt, a gépek, a dolgozók köpenye, a csomagoló papír, a falak. Ennyi lilát az újpesti stadionban sem láttam. Visszafele a vonaton a látottakat is emésztgetve törtük a fejünket. A szövegíró, Ilse szerint a hirdetésnek arról kellene szólnia, hogy az alapanyagok gondos kevergetésének köszönhetően finom a Milka csoki. Én azonban úgy véltem, inkább a lila színt kellene meglovagolnunk (milyen jó ez egy tehénnél - meglovagolni!). Ekkor tévedt a tekintetem egy legelésző tehéncsordára.Lila tehén! - hasított belém az ötlet. Csakhogy abban az időben nem volt divatban a lila szín. Ilse a rég elhunyt Philip Suchard úr életre keltését is ajánlotta, amit a főnök elfogadott alternatív megoldásként." - mesélte Szabó Sándor.  "Néhány nap aztán elegendő volt ahhoz, hogy megszülessen a máig is használatos szöveg: „Milka. A legédesebb kísértés, amióta csokoládé létezik", jómagam pedig egy reggel azzal a vázlattal leptem meg Uwét, amely a ma is forgalomban lévő lila tehén alapkoncepcióját jelentette." Sándor felettese úgy érezte, jó ez a koncepció, lépjenek tovább a tervezésben.

Az első tehén fotózáshoz nem voltak a legideálisabbak a körülmények, ugyanis zuhogott az eső a Bergisches-Land környékén. A fotós asszisztense alakította Suchard urat, aki egy kisebb csorda előtt próbált pózolni. "A düsseldorfi műteremben pedig az akkor forgalomban lévő Milka csokikat is lencsevégre kaptuk. Plakátnagyságú fotót hívattam elő a megörökített tehénről, vastag kartonra ragasztottam, lilára festettem az állat foltjait, majd rápingáltam a „Milka" nevet, a kép fölé nagyjából ezt a mondatot írtam: „A jó csokit felismeri a lila csomagolásról!"."

Ám a terveket ugye még prezentálni kellett Milkáéknak és több cég is versenyben volt, milyen irányvonala legyen a későbbiekben a csokoládé kommunikációjának. A bemutatón azonban, miután a fotózásnál szétázott mindenki és nagyon feszített tempóban zajlott a terv elkészítése, Sándor nem lehetett ott, mert ágynak dőlt. " Uwe telefonon közölte velem, hogy óriási sikert aratott a plakátom. A megrendelők egyhangúlag cégünk, a Young&Rubicam mellett döntöttek. A nagyvezér, Otti Severin felpukkantott egy Magnum Lanson pezsgőt, Ilse fizetésemelést kapott, és mindenki boldog volt a vállalatnál."

Szóval, a tervet elfogadták, ám a demo lila tehénből igazit kellett gyártani, tehát ekkor kezdődött a kemény munka. És elkezdődött a világ egyik legviccesebb dolga: a tehén casting. Meg ugye profi fotós is kellett ahhoz, hogy megfelelően mutasson a képen a jelkép:. "Felfigyeltem egy Werner Bokelberg nevű fotográfusra, aki a Stern fényképésze volt, címlapfotóin a legszebb nőket örökítette meg. Gondoltam, a tehénfotó sem jelenthet számára gondot. Bokelberg rá is harapott a feladatra, remek kikapcsolódásnak tartotta. Ezután meggyőztem a főnökömet, hogy svájci csokiról lévén szó, illene svájci tehén-modellt találnunk. Néhány nappal később már Zürichbe utazott a stáb: fényképész kollégám, asszisztense és magam. St. Gallenben, Svájc egy keleti kantonjában kezdtük el a kutakodást. Sajnos, csupa hétköznapi, unalmas állattal találkoztam, amelyekből hiányzott minden eredetiség. A táj gyönyörű volt, a tehenek azonban nem. Egy szállodai alkalmazott súgta meg aztán a tippet: nyugatra kellene utazunk, a berni hegyvidéken gyönyörű tarka tehenekre bukkanunk. Simmenthalba érkezve egy helyi gazdát kerestünk fel, aki díjnyertes teheneket tenyésztett. Azonnal megakadt a szemem egy formás példányon: Adelheidon, amely kollégáimat sem hagyta közömbösen."  

Na, már volt szép, pofás tehén, ám ugye még nem volt lila. Szabó Sándor kapcsolatba lépett egy igen neves fotólaborral, érthető módon a Das Studio nevet viselte, akik akkoriban már dolgoztak a colorseparation nevű új technikával. Ennek segítségével változott végül Adelheid lilává. Innen indult meg a lila tehén a hódító útjára. Azt mondták, olyan jelkép született Sándor ötlete és keze munkája által, mint amilyen a Mercedes csillaga. És nem mellesleg egyre több csoki fogyott a kampány által...  a tehénke koncepciója pedig köszöni szépen, azóta is jól tartja magát. Eszünk is egy kocka csokit erre és még mindig éljenek a kreatív magyarok! 

(Forrás: magyaronline.net és WAZ német magazin)

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://neszeszer.blog.hu/api/trackback/id/tr868732736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.