Nesze!szer

Steiner Kristóf heti útjelzője

2015. december 20.

 

 

kristof_konyv2.jpg

 

Az vagy, amit megeszel... ­ karácsonykor is

Biztosan hallottad már a fenti mondást. Amennyiben te is odafigyelsz rá, mivel tömöd meg a pocakodat a karácsonyi vacsorán, és a szilveszterig tartó habzsi­dőzsi közben. no persze mindezt úgy, hogy ne kelljen lemondanunk a mesés ízekről. Enni világ életemben imádtam, igen nagyra értékelem a jó kaját, és megértettem: vagy milliomosnak kell lennem, vagy meg kell tanulnom főzni. Húszéves korom körül vált a sütés­főzés az első számú hobbimmá, ekkoriban már minden családi vacsorát és sátörös ünnepet én "cateringeltem", de vallom, hogy igazán akkor értettem meg, mit is jelent szenvedélyes szakácsnak lenni, amikor vegán lettem ­ ez 2009-­ben volt, mikor Tel Avivba költoztem.

Nemrégiben szerepeltem egy kanadai dokumentumfilmben, Foodie List a címe: helyi kaja bloggerekkel vezettük körbe a stábot a város legszuperebb éttermeiben. A műsorban is ugyanezt mondtam: ha valaha megvalósul a béke a térségben, azt az étel fogja elhozni. Gyakran hallani, hogy Izrael "ellopta" a palesztinok "signature" fogásait, mint a humusz, vagy a falafel, ám a valóságban jó tudni: az Izraeliek jelentős része szefárdi zsidó, azaz maga is arab országból, arab kultúrkörből érkezik, és Marokkóban, Tunéziában, Jemenben ugyanazokon a közel­keleti fogásokon nőtt fel, mint a palesztinok, jordánok, vagy libanoniak. Ami ennél sokkal fontosabb, hogy zsidók,keresztények és ateisták egyaránt szenvedélyesen rajonganak az arabok ­készítette humuszért Izraelben, az askenázi, európai zsidók szofisztikált kávézóiban pedig előszeretettel reggelizgetnek a mizráhiak, legyen szó zsidókról vagy arabokról. Élményt és hitet merítünk egymás gasztronómiájából és az "egymásnál töltött" időből. Nem meglepő hát, ha a magyar, indiai, brit, amerikai, olasz, és mexikói fogások mellett az igazi főszerepet a közel­-keleti konyha kapta. A frissen megjelent szakácskönyvem "Kristóf konyhája" címen egyszerre jelent meg a limitált száriás MENÜ 2­vel ­ az előbbiben 108 kedvenc, leggyakrabban elkészített receptemet vetettem papírra, és minden fogáshoz egy rövid novella, történet, vagy anekdota párosul ­ mesélő menüknek hívom őket, míg a másodikban három kedvenc receptem és egy mély interjú kapott helyet.

 

kristof_konyv1.jpg

 

Izgalmas kihívás volt, mert több, mint 50 fogást főztem és sütöttem meg 10 nap alatt, amíg a fotózás zajlott, és mert azt akartam, hogy az olvasó pontosan értse és érezze, mit is jelent nekem a konyhaművészet ­ nem a flancolásról, a perfekcionizmusról és végképp nem a hajszálra kimért mennyiségekről szól, hanem az élvezetről, a kreativitásról, és az otthonteremtésről. Számomra a főzés olyan, mint mondjuk a zene, vagy a művészet bármelyik ága. Néha arról szól a zene, hogy egy hatalmasat bulizunk a barátokkal, vagy hogy a családdal hangversenyre megyünk. Máskor pedig arról, hogy egy egyedül töltött estémen felrakom a kedvenc, hivatalosan sosem megjelent Madonna dalaimat, és átadom magam a csodás érzésnek, hogy most exkluzív partin vagyunk, én és önmagam. Imádok sok embert vendégül látni, rendszeresen tartunk vacsorapartikat, tetőtéri brunch­okat, de épp így szeretek elvonulni a konyhába hajnali kettőkor, és összeütni magamnak egy kis "midnight snacket", vagy sütni egy burekászt a Szex és New York maraton mellé, amivel szórakoztatom magam, míg a férjem éjszakás orvos a gyermekkórházban. Nem hiszek abban, hogy főzni csak akkor érdemes, ha "van kinek", hiszen mindig van kinek: saját magunknak!

Mert ahogy a boldogságot, úgy a csodálatos és egészséges ételeket is mindannyian megérdemeljük ­ karácsonykor, és minden áldott nap.

Fényes hetet!

kristofkonyhaja.hu

menucookbook.hu

whitecityboy.com

képek: Czabán Máté, Salamon Sára és Ron Itzchaki

A bejegyzés trackback címe:

https://neszeszer.blog.hu/api/trackback/id/tr168184154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása