Nesze!szer

Szépségvezető: Ránky Katalin - a L'Oréal Magyarország alapítója

2012. január 18.

 

 

 

 

Katalin szinte legenda. Vagy nem szinte. A szépségipar újkori megteremtése az ő nevéhez fűződik itthon. A L’Oréal Magyarország alapítóját, Ránky Katalint kérdeztük a pályáról, nehézségekről, és persze belekukkantottunk a neszesszerébe is.
 
Még ma is aránylag ritka, hogy egy nő csúcsvezető legyen, a 90-es években, amikor Önből igazi vezető nő lett, akkor végképp. Tudomásom szerint a L’Oréal esetében sem túl sűrűn fordult elő. Milyen út vezetett a vezérigazgatói székéig?
 
Nagy szerencsém volt, mert az egyetem után, a Richter Gyógyszergyárba kerültem, abba a csapatba, amely elkészítette az akkor laboratóriumi eljárással védett Cavinton üzemi megvalósítását. A csapatban én voltam a legfiatalabb; szorgalmas és vakmerő. Ezután 4 évet anyukaként töltöttem a férjem mellett Angliában, ahol a magyar vegyészmérnöki diplomám mellé szereztem egy angol diplomát is. Közben természetesen jól elsajátítottam a nyelvet, és foglalkoztam két kisgyermekemmel. Hazajövet a Richter felajánlotta a piackutatási osztály vezetését, majd hamarosan az akkori kozmetikai ágazatuk vezetője lettem. Ebben az időben fejlesztettük ki a Fabulon termékcsalád Fabulissimóját és a Richtofittól a Richtofit Sportot. A rendszerváltás után megváltam a Richter kozmetikai ágazati vezetői posztjától, és több új vállalkozást indítottam, többek közt egy minőségi kozmetikum forgalmazását. Ekkor keresett meg a L’Oréal, amelynek termékeit egy egész kis létszámú csapattal kezdtük forgalmazni. Később, 1994. Január 1-jén megalapítottuk a L’Oréal magyar leányvállalatát, a L’Oréal Magyarországot, amelyet 17 éven át vezettem egy nemzetközi vezetőség segítségével.(A L’Oréal márkái: L’Oréal Paris, L’Oréal Professionnel, Garnier, Vichy, La Roche-Posay, Lancôme, Giorgio Armani, Biotherm, Cacharel, Viktor & Rolf, Kérastase, YSL Beauté, Matrix, Maybelline NY, Ralph Lauren)
 
Álmodott valaha arról, hogy egy ilyen hatalmas kozmetikai cég vezetője lesz?
 
Soha. Az életem inkább arról szólt, hogy amikor adódtak lehetőségek, eldöntöttem, hogy vállalok-e kockázatot és pluszmunkát, vagy tovább haladok egy kényelmes, megszokott pályán. Egész életemben az első megoldást választottam.
 
Mennyire bántak Önnel másképp, mint egy férfival? Érezte valaha is hátrányát annak, hogy hölgyként menetel előre a ranglétrán?
 
Nekem nem volt soha negatív tapasztalatom amiatt, hogy nő vagyok. Ugyanakkor egy női vezetőnek mindig nehezebb a dolga, hiszen egyszerre kell hivatali feladatokat megoldani és a családdal foglalkozni, azt összetartani. 23 évesen mentem férjhez, 25 évesen szültem első gyermekem, és 26 éves koromban született a második. Nagy szerencsémre egy igen támogató férj állt mellettem, és gyermekeim is megértőek voltak, soha nem kérték számon, ha sokáig maradtam az irodában, vagy hétvégén is dolgoztam.
 
 
Férje miként támogatta Önt?
 
A férjem fantasztikus társ, aki mindig segített és támogatott mindenben. Mint bármelyik nőnek, nekem is ugyanolyan nehéz volt a gyerekek mellett dolgozni akkoriban, mint most. Különösen Angliában, ahol semmi segítségem nem volt. A férjem viszont mindig megbízható támasz volt számomra. Ami még nagyon fontos, és talán az ember életében a legnagyobb luxus, és nekem megadatott: mindig imádtam a munkámat. Imádtam a kutatást, imádtam a piackutatási osztály vezetését, imádtam a kozmetikai ágazaton végzett tevékenységünket, és imádtam a L’Oréal-t elindítani és felépíteni hazánkban. Ez az érzés, a szenvedéllyel végzett munka szeretete mindig átsegített a nehézségeken, mert mindig is örömömet leltem ebben. És ez ma is így van.
 
Volt valaha lelkiismeret furdalása, hogy rengeteget dolgozik?
 
Mindig volt lelkifurdalásom a sok munka miatt. Gyermekeim különböző életszakaszában mindig máshogy igyekeztem összeegyeztetni a munkát és a családot. Mikor már nagyobbak voltak, ők is mindig mellettem álltak, megértően viselkedtek.
 
Itthon Ön volt az első nő, akit olyan pozícióban láthattunk, amilyenbe talán addig csak a filmek szereplőit. Hogy élte ezt meg? Milyen érzés volt azzal szembesülni, hogy hihetetlen hatalom van a kezében?
 
A hatalom soha nem foglalkoztatott. Egy százmilliós forgalmú céget nehéz vezetni, egy milliárdosat szintén. A problémák mások és különböző megoldásra van szükség, de nem lehet mondani, hogy egyik vagy másik könnyebb lenne.
 
Idén már tízedik alkalommal fogják átadni a „L’Oréal-UNESCO Magyar Ösztöndíj: a Nőkért és a Tudományért” díjat, ami az Ön nevéhez fűződik itthon. Miért fontos egy ilyen elismerés támogatása?
 
Azért tartottam nagyon fontosnak az ösztöndíj megalapítását, mert ugyan nekem pályafutásom során soha nem származott hátrányom abból, hogy nő vagyok (mivel nem féltem a kihívásoktól, feladatoktól, az új lehetőségektől), de ez nem mindenkire igaz. 10 éve azzal a céllal alapítottuk a díjat, hogy csökkenjen a nemek közti diszkrimináció, és a női kutatók ugyanolyan eséllyel érjenek el szakmai sikereket, lépjenek előrébb a ranglétrán, mint férfi társaik. Sajnos azt kell mondanom, hogy még 10 év elteltével is szükség van az ösztöndíjra, szükség van a kutatónők kimagasló eredményeinek bemutatására, támogatására, hiszen az üvegplafon még mindig létezik. Sajnos még ma is nagyon sok publikáció jelenik meg a nők esélyegyenlőségéről, hiszen még a képzett, diplomásokat foglalkoztató munkahelyeken is komoly diszkriminációval kell szembenézniük a nőknek.  A hierarchia alsóbb szintjein számos nő található, a felsőoktatási és tudományos élet vezető pozícióiban azonban továbbra is többnyire férfiak vannak. Nem véletlen talán,hogy  míg a férfi kutatók szerint, szakmai elismerésben nincs különbség  nők és férfiak között, addig a nők négyszer többen említették a karrier akadályaként a családalapítást.  Nagyon büszke vagyok a 2011-es díjazottjainkra is, akik közül kettejük büszke családanya, több gyermeket nevelnek, miközben kiemelkedő kutatási eredményeket érnek el.
 
 
Jelenleg külkapcsolati igazgatói pozícióban dolgozik a L’oréal-nál. Ez továbbra is ugyanaz a feszített munkatempó, mint ez előtt?
 
Természetesen nem, és nem is ugyanolyan felelősségi kör. Egész életemben rengeteget dolgoztam, és azt gondolom, hogy ez az új, részmunkaidős pozíció nagyon megfelel jelenlegi életkoromnak. A cégnél az átlag életkor 29 év, teret kell adni a fiataloknak. Én pedig tudásommal és tapasztalatommal segítem őket, ahol tudom.
 
A szépségipar meghatározó alakja és gyönyörű nő, gondolom ezért tenni is kellett. Mi az Ön szépség trükkje, praktikája, amit mai napig alkalmaz?
 
A szoros munkatempó mellett mindig próbáltam egészségesen élni és vigyázni a vonalaimra. Mindig is sportoltam, régen teniszeztem, ma tornázom és konditerembe járok. Természetesen mindig törődtem a bőrömmel és a hajammal. A feszített munkatempó mellett nem lehet kampányszerűen tenni mindezt, hanem folyamatosan kell foglalkozni magunkkal. 17 éven át, míg a L’Oréal-t vezettem, egy héten háromszor másfél órát voltam reggelente konditeremben. Reggel 6-ra mentem, és munkakezdésre, 9-re már megfürödve, friss frizurával, ápoltan és fitten az irodában voltam.
 
Mit hord magánál mindig a neszesszerében?
 
Szerintem ma az egyik legfontosabb termék a jó alapozó. Én a Lancome Teint Miracle alapozóját használom. Pirosítónak a L’Oréal  Paris Accord Parfait  Blush-t, és a neszesszerem elmaradhatatlan darabja az új L’Oréal Paris Mega Volume Collagene  szempillaspirál és a Color Riche rúzs.
 
Nesze!Adri

A bejegyzés trackback címe:

https://neszeszer.blog.hu/api/trackback/id/tr603572112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Harlequine 2012.01.18. 18:13:36

Nagyon jó interjú, igazán értékes, érdekes és példamutató az alany :) Gratulálok a sikeres életpályához :)

beautyka 2012.01.18. 19:00:37

@Harlequine:
Köszönjük Katalin nevében is, nekünk volt megtiszteltetés, hogy ez az interjú elkészülhetett!

mangalor 2012.01.21. 12:10:55

Az a durva, hogy ő tényleg ilyen, ahogy elmondta. Mert sokan leadják a sablonsztorit, hogy a család mennyit segített meg stb, közben meg kábé elviselték az egész cirkuszt, de tudom, hogy neki annak idején a gyerekei is besegítettek a maguk módján. Sajnos már nem emlékszem pontosan, de párszor találkoztam vele (egy közeli ismerősöm dolgozott a cégnél) és mesélt sok mindent a kezdetekről.
Nagyon kemény és határozott nő, ugyanakkor teljesen korrekt. Persze közel sem szent, megvannak a maga hibái, ahogy mindenkinek, de tény, hogy amit ő véghez vitt itt a céggel, az példaértékű. A másik,a mi egyszerűen tényleg kell ma, az az ösztöndíjas támogatás, örülök, hogy részt vesz benne, hogy még csinálja, mert sok embert vonz a neve. Grat az interjúhoz!
süti beállítások módosítása